możesz także przeczytać w aktualnościach - "Niezwykłe widowisko muzyczne" a także obejrzeć zdjęcia w galerii!!!
Gdyby dzwonki oddzielające kolejne lekcje na chwile zamilkły, a gwar panujący na korytarzach nieco by ucichł, może usłyszelibyśmy, o czym szepczą ściany, które widzą i słyszą rzeczy niesłychane. Opowiedziałyby nam o tym, że są takie dni, kiedy nasza szkoła zamienia się w wielki teatr, którego tajemnice strzeże kurtyna milczenia. Nie wierzycie? Czy wiecie zatem, że w naszej szkole niezwykle prężnie działają aż CZTERY teatry? W kolejności ich powstawanie są to: teatry ALAMAKOTA, (M)AMYOSKARA NIBY NA NIBY i TEATR MAŁY -czyli grupa naszych milusińskich, którzy sprytnie przemycają swoje przedstawienia nie tworząc jednak żadnej zorganizowanej grupy.
Pragniemy odsłonić nieco kurtynę i przybliżyć Wam każdą z tych grup. Postanowiliśmy, zatem przeprowadzić cykl wywiadów z ich przedstawicielami.
Do rozmowy o teatrze naszych MALUCHÓW zaprosiliśmy dwie Panie: Panią Rozalię Mistarz (Pani z biblioteki) i Panią Ewę Okońską (wychowawca klas młodszych). Obie Panie są opiekunkami TEATRU MAŁEGO, "małego" ale za to z jakim potencjałem, tryskającym młodością i spontanicznością. Oto historia grupy naszych najmłodszych aktorów.
1.Kto był pomysłodawcą przedstawień, w których to najmłodsi uczniowie ujawniają swoje talenty aktorskie?
Pomysłodawcą przedstawień była, w zależności od tematyki spektakli, Pani Ewa Okońska, Pani Rozalia Mistarz i Pani Magdalena Dyrda.
2.Kto układa scenariusze do przedstawień?
Autorami scenariuszy są Pani Ewa Okońska, która ułożyła scenariusz do przedstawienia „ Czarownik z krainy Oz” i do „ Cudaczka”, oraz Pani Rozalia Mistarz Scenarzystka spektaklu pt. „ Czerwony Kapturek”. Jasełka natomiast przygotowuje Pani Magdalena Dyrda.
3.Jaka tematyka przeważa w scenariuszach?
W scenariuszach przeważa tematyka baśniowa. Przygotowane przez nas przedstawienia oparte są głównie na baśniach.
4.W jaki sposób wyłaniają Panie uczniów do poszczególnych ról?
Kierujemy, się głównie znajomością cech charakterów dzieci. Zwracamy uwagę na to jak dany uczeń mówi, czy potrafi nauczyć się tekstu na pamięć. Chętni są wszyscy, naszym zadaniem natomiast jest dopasowanie poszczególnych ról do cech i możliwości dzieci, które chcą zagrać w przedstawieniu. Często w wyłanianiu aktorów pomagają nam wychowawcy poszczególnych klas, którzy najlepiej znają swoich podopiecznych.
5.Jakimi cechami musi wyróżniać się uczeń - aktor?
Przede wszystkim, musi chodzić do szkoły, aby mógł uczestniczyć w próbach. Ważne jest, aby był to uczeń odpowiedzialny, pracowity i zdyscyplinowany.
6.Czy zastanawiały się Panie nad nazwą dla teatru?
Jeszcze nie, być może kiedyś się zastanowimy. Nasz teatr, dopiero raczkuje, przedstawienia wystawiane są okazjonalnie, ale może rzeczywiście warto pomyśleć o nazwie.
7.Ile spektakli do tej pory zagrał teatr?
Do tej pory wystawiliśmy trzy przedstawienia o tematyce baśniowej, spektakle te graliśmy jednak wiele razy przy różnych okazjach w szkole i na wyjazdach- poza szkołą. Jasełka natomiast, jak wszyscy wiemy, odbywają się co roku.
8.Co według Pań jest największym sukcesem teatru?
Największym sukcesem jest zadowolenie dzieci, zarówno aktorów jak i publiczności, wśród której, poza uczniami naszej szkoły bywali również zaproszeni goście. Gościliśmy między innymi przedszkolaków z przedszkola integracyjnego „ Słoneczko”. W tym roku natomiast byliśmy w Ludzisku i tam naszą publicznością byli uczniowie tamtejszej szkoły. Dużym sukcesem jest, również satysfakcja, jaką obserwujemy u naszych aktorów po każdym przedstawieniu, wtedy, kiedy ich ciężka praca zostaje doceniona gromkimi oklaskami publiczności.
9.Na Jakie trudności napotykają Panie podczas pracy nad przedstawieniem?
Finansowe, stroje trzeba zdobyć często kupić lub wykonać. Dużym problemem jest również obecność uczniów na próbach, zdarza się tak, że w dniu przedstawienia nie dociera główny bohater i wtedy trzeba „kombinować”.
10. Skąd pochodzą stroje dla aktorów?
Stroje pochodzą z różnych źródeł, od samych aktorów, od ich rodziców. Nie mamy garderoby, takiej jak bywają w teatrach, często wymieniamy się strojami, korzystamy z tych już istniejących, z tych, które wykorzystane już zostały w innych przedstawieniach, czasem je tylko przerabiamy. Zdarza się i tak, że musimy nabyć niektóre elementy kostiumów. Wtedy to z sklepów w całym mieście znikają, na przykład, żółte rajstopy. Sponsoring dociera do nas z różnych źródeł. W poszukiwaniu strojów pomagają nam również inni nauczyciele Pani Iza Polak-Apolinarska i Pani Anna Perlikowska.
11. Jak powstaje ta ujmująca muzyka, która dopełnia każde przedstawienie czyniąc jego przekaz niezwykle żywym?
W przedstawieniu pt. „ Czarownik z krainy Oz” wykorzystałyśmy muzykę filmową. Była to muzyka z filmu pt. „ Piraci z Karaibów”, Pani Ewa dopasowała do każdej sceny odpowiednią linię melodyczną. Często nagrywamy profesjonalistów i wlepiamy do przedstawień odpowiednią muzykę. Baśnie nagrywamy na płytę i odtwarzamy, czasem, więc w spektaklach jest mało słów wtedy liczy się przede wszystkim mimika i gesty aktorów. Muzyka nadaje wówczas odpowiednią atmosferę każdej scenie. W naszym teatrze zaczynamy od małych kroczków, a może za jakiś czas wchłonie nas teatr Alamakota. Kto wie?
Dziękujemy Paniom za rozmowę i życzymy wielu sukcesów oraz zadowolenia z wykonywanej pracy.
Dziękujemy