Pracownia Integracji Sensorycznej - IS
Zajęcia w pracowni prowadzi mgr Anna Baesel
Pracownia jest zestawem pomocy do prowadzenia zajęć mających na celu terapię zaburzeń integracji czynności zmysłowych.
Terapia polega na integracji bodźców odbieranych przez dziecko z otoczenia. Bodźce odbierane są za pomocą wszystkich pięciu zmysłów - wzroku, słuchu, węchu, dotyku i smaku. W tej metodzie dochodzi jeszcze ruch - czyli odbiór bodźców płynących z wnętrza naszego ciała. Wykonując różne ćwiczenia ruchowe na trampolinie, materacu, równoważni, huśtawce czy innym przyrządzie, uczeń wykonuje także różne zadania rozwijające jego sprawność intelektualną. Aby zdobywać wiedzę i umiejętności nasz mózg musi zapamiętać wiele informacji. Im wiekszą ilością kanałów te bodźce będą do nas docierać, tym większe jest prawdopodobieństwo ich zapamiętania.
Podczas zabawy ruchowej terapeuta dostarcza dziecku bodźców, których najbardziej potrzebuje jego system nerwowy. O tym jakich bodźców należy dziecku dostarczyć terapeuta wie z przeprowadzonej wcześniej diagnozy. Zabawa ruchowa będąc atrakcyjną dla dziecka powoduje, że chętnie wykonuje ono różne wyznaczone przez terapeutę zadania. Tworzenie się nowych połączeń w mózgu powoduje rozwój funkcji poznawczych. Nowe połaczenia w mózgu są podstawą jego rozwoju. Tworzą się one także wtedy, gdy wykonujemy jakieś znane sobie zadanie w inny niż zwykle, nietypowy sposób (zasady obowiązujace także w neurobiku). Jeśli zatem dziecko układa klocki z literami, lub wykonuje zadania z dodawania, albo nazywa kolory, segreguje, porządkuje, dobiera przedmioty czy obrazki, tworzy rymy itd. w czasie zabawy ruchowej ma większe szanse na wytworzenie nowych połączeń, a więc na rozwój umysłowy.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w tego rodzaju terapii. Niestety istnieje wiele przeciwwskazań zdrowotnych do jej stosowania, ale o tym wie prowadzący zajęcia terapeuta.
Sprzęt otrzymaliśmy w ramach pomocy EFS.
Może on być wykorzystywany tylko dla uczniów naszego Zespołu Szkół.