Pomoc psychologiczna prowadzona jest przez:
mgr Danutę Szczepaniak - codziennie w godz. 10:00 do 13:30
mgr Magdalenę Szczupakowską według planu:
poniedziałki 10:45 - 11:30 i 13:20 - 14:20
wtorki 9:40 - 10:40
środy 11:30 - 13:30
czwartki 10:35 - 12:35
piątki 10:35 - 12:35
Pomoc psychologiczną szkolni psycholodzy prowadzą w salach 23 i 24
Pomoc psychologiczna obejmuje:
1. W ZAKRESIE PSYCHOLOGICZNEJ OPIEKI NAD UCZNIAMI:
1.1. Przeprowadzanie wywiadów klinicznych i zbieranie szczegółowych informacji dotyczących historii życia uczniów
1.2. Prowadzenie obserwacji zachowania uczniów w różnych sytuacjach w szkole i w czasie wolnym
1.3. Prowadzenie badań psychologicznych uczniów - wg potrzeb
1.4. Opracowywanie charakterystyk psychologicznych uczniów na podstawie wyników badań i obserwacji własnych oraz wniosków i uwag wychowawców i nauczycieli uczących
1.5. Prowadzenie z uczniami indywidualnych zajęć rewalidacyjnych i terapeutycznych
- diagnoza i terapia - EEG Biofeetback
- treningi asertywności – Jak mówić nie, Jak przeciwstawiać się grupie, Narkotykom mówimy nie
- treningi społeczne – nauka przyjmowania pomocy, komunikowanie swoich potrzeb, walczę z nieśmiałością
- treningi emocjonalne – jak wyrazić przeżywane emocje, rozpoznaję własne emocje, jak radzę sobie z własna agresja, jak rozmawiać o emocjach
- dorażna pomoc terapeutyczna
1.6. Modyfikowanie zachowania ucznia metodą kognitywną.
2. W zakresie przygotowania uczniów do prawidłowego wyboru zawodu
2.1. Prowadzenie rozmów z uczniami klas III Gimnazjum w celu ustalenia przydatności do określonego zawodu – na prośbę ucznia lub rodziców
2.2. Udzielanie nauczycielom pomocy w opracowywaniu i gromadzeniu informacji o uzdolnieniach, zainteresowaniach, umiejętnościach i przydatności do określonego zawodu
2.3. Udzielanie nauczycielom klas gimnazjalnych, klasy VI oraz nauczycielom techniki pomocy przy opracowywaniu planów orientacji zawodowej i preorientacji zawodowej – na wniosek nauczyciela
2.4. Udzielanie rodzicom porad tym zakresie
2.5. Rozmowy z uczniami na temat możliwości kształcenia i wyboru odpowiedniego kierunku nauki
2.6. Losy absolwentów gimnazjum i szkoły zawodowej
3. W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI
3.1. Udzielanie porad psychologicznych w zakresie rozwiązywania zaistniałych trudności wychowawczych, organizowania czasu wolnego, problemów życia codziennego, korzystania z pomocy instytucji pomocowych
3.2. Pedagogizacja rodziców na zebraniach klasowych oraz indywidualnie na prośbę wychowawcy klasy.
4. W ZAKRESIE WSPÓŁPRACY Z NAUCZYCIELAMI
4.1. Udzielanie pomocy w zakresie prowadzenia systematycznej obserwacji uczniów, opracowywania charakterystyk i opinii o uczniach
4.2. Ustalanie wspólnych form opieki nad uczniami, którym jest trudno
4.3. Ustalanie wspólnych form opieki nad uczniami opuszczającymi zajęcia szkolne bez usprawiedliwienia
4.4. Udzielanie pomocy w zakresie wykrywania przyczyn niepowodzeń szkolnych, trudności wychowawczych, zagrożenia patologią środowiska rodzinnego, ubóstwa, przemocy domowej.
4.5. Zapoznanie członków Rady Pedagogicznej z wnioskami z obserwacji i badań uczniów w zakresie dalszego kreatywnego udzielania pomocy uczniowi i jego rodzinie
4.6. Konsultacja z Dyrektorem Szkoły opinii o uczniach, które wysyłane są do placówek diagnostyczno–leczniczych, sądu, policji, MOPS itp
4.7. Konsultacje w zakresie klasyfikowania i oceniania uczniów. Ustalanie konieczności stosowania minimum programowego wobec wybranych uczniów.
5. Ponadto szkolni psycholodzy wspólpracują z: Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, Sądem Rejonowym, a w szczególnopści z Kuratorami Sądowymi, Policją, Ośrodkami Pomocy Społecznej, Ośrodkami Wspierania Dziecka i Rodziny i innymi instytucjami pomocy.