Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka to kompleksowe działanie interdyscyplinarne prowadzone przez zespół specjalistów od momentu rozpoznania u niego niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Kompetentni terapeuci, zaangażowani w działania usprawniające funkcjonowanie dziecka, dostosowują pracę z nim do jego indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych. Działania te dają dzieciom szansę na funkcjonowanie w życiu codziennym oraz przygotowują do pokonywania trudności edukacyjnych.
Obejmują one w szczególności wspomaganie zaburzonego rozwoju we wszystkich jego sferach. We wczesnym okresie - niemowlęcym bardzo ważne jest ustalenie przyczyn. Działania wspomagające prowadzone przez placówki medyczne to:
I Poradnictwo genetyczne
- postawienie diagnozy klinicznej,
- określenie modelu dziedziczenia,
- określenie wielkości ryzyka powtarzania choroby w rodzinie,
- określenie klinicznej ekspresji choroby oraz możliwości skutecznego leczenia po urodzeniu.
II Diagnoza wad przewodu pokarmowego i wad serca wczesna diagnostyka i ewentualny zabieg operacyjny
III. Kształtowanie umiejętności właściwego żywienia, a przede wszystkich w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym naturalne karmienie, które zmniejsza ryzyko zachorowań, wpływa stymulująco na rozwój psychomotoryczny, wytwarza więź miedzy matką a dzieckiem, rozwija sferę ustno-twarzową. Wczesna stymulacja rozwoju dziecka prowadzona w naszej szkole to:
1. Stymulacja dotykowa:
- układanie dziecka na powierzchni o różnych fakturach,
- okrywanie dziecka o różnej fakturze,
- różnorodne formy dotyku - tarcie , głaskanie , klepanie,
- skłanianie do dotykania rączkami twarzy , wywoływanie biernych ruchów rąk,
- pozwalanie na swobodne ruchy rąk podczas zabawy.
2. Stymulacja wzrokowa
- kontakt z najbliższym otoczeniem,
- wieszanie dużych przedmiotów o wyraźnych barwach ,
- zmiana miejsca - przemieszczania się w środowisku
3. Stymulacja słuchowa
- wykorzystanie głosów otoczenia,
- głosy o różnych częstotliwościach,
- słuchanie muzyki,
- śpiewanie różnych melodii,
4. Stymulacja rozwoju mowy.
5. Stymulacja rozwoju ruchowego.
6. Integracja sensoryczna.
Praca z dzieckiem objętym wczesnym wspomaganiem rozwoju to przede wszystkich oddziaływanie na wszystkie sfery jego rozwoju. Zajęcia odbywają się indywidualnie, zakres terapii ustala zespół koordynujący pracę z dzieckiem. Dziecko korzysta z wszystkich rodzajów terapii jakie prowadzi nasza szkoła. W czasie pobytu w naszej placówce pomocą psychologiczno – pedagogiczną objęci są także rodzice i opiekunowie dziecka.