Pomoc pedagogiczna prowadzona jest przez szkolnego pedagoga mgr Arkadiusza Padraka w sali 26.
wg następującego planu:
Poniedziałek - 8:00 - 10:30
Środa 12:30 - 15:00
Czwartek 10:00 - 12:30
Piatek 9:40 - 12:10
Do zadań pedagoga w szkole należy w szczególności:
1. Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
2. Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w szkole w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
3. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5. Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8. Wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Działania skierowane na uczniów:
1. Diagnozowanie indywidualnych potrzeb oraz możliwości psychofizycznych uczniów
w celu określenia przyczyn niepowodzeń szkolnych i problemów z zachowaniem oraz wspierania mocnych stron uczniów.
2. Rozpoznawanie i zaspokajanie indywidualnych potrzeb uczniów wynikających w szczególności:
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z choroby przewlekłej;
- z uzależnienia
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny;
- ze sposobu spędzania czasu wolnego i kontaktów środowiskowych;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego.
3. Badanie stresorów w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów – diagnoza i możliwości wsparcia dla uczniów, u których czynniki stresujące wywołują negatywny wpływ na prawidłowy rozwój i uczenie się.
4. Rozmowy z uczniem – wsparcie, porady w sytuacji trudnej.
5. Porady, konsultacje dla uczniów zgłaszających problemy szkolne, rodzinne lub inne.
6. Pomoc uczniom znajdującym się w trudnych sytuacjach życiowych (na prośbę ucznia, rodzica lub nauczyciela).
7. Pomoc uczniom będącym w złej kondycji psychicznej lub zdrowotnej
8. Prowadzenie zajęć edukacyjnych/profilaktycznych:
- komunikacja interpersonalna
- profilaktyka uzależnień (narkomania, alkoholizm, toksykomania)
- profilaktyka agresji i przemocy na terenie szkoły jak i poza nią
- organizacja warsztatów z udziałem terapeutów oraz innych specjalistów z poza szkoły
- inne zajęcia z uczniami prowadzone na prośbę wychowawcy klasy
9. Pomoc w zorganizowaniu nauczania indywidualnego w razie konieczności oraz pomoc uczniom objętym nauczaniem indywidualnym.
10. Pomoc uczniom w rozwiązywaniu sytuacji konfliktowych:
- z nauczycielami uczącymi,
- z rówieśnikami;
- na prośbę ucznia, rodzica, nauczyciela (działania interwencyjne, mediacja).
11. Rozmowy o charakterze dyscyplinująco-wychowawczym z uczniem sprawiającym problemy wychowawcze przeprowadzane po rozpoznaniu sytuacji – na prośbę nauczycieli i/lub innych pracowników szkoły
12. Ochrona sfery emocjonalnej dziecka poprzez:
- kontakt i współpraca z instytucjami współpracującymi ze szkołą (PPP, kuratorami sądowymi, Policją, MOPS-em, PCPR-em, OWDiR)
- Prowadzenie obserwacji i diagnozy zachowań uczniów w celu wczesnego rozpoznawania i zapobiegania dysfunkcjom, izolacji, wykluczeniu z grupy rówieśniczej, zaburzeniom zachowania
13. Opieka nad uczniami będącymi pod nadzorem kuratora, w rodzinach zastępczych, podlegających nauczaniu indywidualnemu
Działania skierowane na rodziców oraz w zakresie współpracy z rodzicami:
1. Pomoc rodzicom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji
i uzdolnień uczniów
2. Porady oraz wsparcie dla rodziców w rozwiązywaniu problemów szkolnych i wychowawczych ich dzieci:
- rozmowy z rodzicami,
- rozmowy z nauczycielami uczącymi dziecko,
- rozmowy wychowawcą klasy,
- rozmowy z uczniami zaangażowanymi w konflikt jeżeli takowy wystąpił
- pedagogizacja rodziców w przypadku, gdy problemy uczniów wynikają z sytuacji rodzinnej
- eliminowanie negatywnych wzorców środowiskowych
- eliminowanie wagarów
- eliminowanie zachowań ryzykownych
3. Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach konfliktu, w który zaangażowani są uczniowie, nauczyciele, rodzice.
4. Pomoc metodyczna w rozwiązywaniu trudności wychowawczych
5. Porady dla rodziców uczniów, których problemy wynikają z trudnej sytuacji domowej/rodzinnej, z konfliktów na płaszczyźnie rodzic – dziecko
6. Pomoc rodzicom będącym w trudnej sytuacji materialnej – rozmowy, porady, pomoc w uzyskaniu zasiłku, pomocy z MOPS/GOPS, czy innych instytucji pełniących służbę dla rodziny. Kierowanie do instytucji udzielających pomocy socjalnej, do ośrodków wsparcia.
Działania obejmujące współpracę z nauczycielami, terapeutami oraz rewalidatorami:
1. Pomoc nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
2. Porady, konsultacje dla nauczycieli, wychowawców w celu rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijania ich umiejętności wychowawczych.
3. Zajęcia z uczniami w klasach przeprowadzane na prośbę wychowawcy dotyczące problemów
z adaptacją w grupie, klasie, szkole, metod i technik uczenia się, rozwiązywania sytuacji konfliktowych, komunikacji, a także innych tematów wybranych przez wychowawcę.
4. Diagnozowanie i ustalanie przyczyn absencji uczniów. Koordynacja działań nauczycieli w zakresie usuwania przyczyn i skutków absencji.
5. Współpraca z nauczycielami w rozwiązywaniu problemów z uczniami w ramach Zespołu Wychowawczego.
6. Współpraca oraz kontakty z placówkami wspierającymi szkołę i rodzinę:
1. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
2. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
3. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej
4. Miejski Ośrodek Rozwiązywania Problemów Uzależnień
5. Sąd Rejonowy w Inowrocławiu:
- III Wydział Rodzinny i Nieletnich
- I Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej wykonujący orzeczenia w sprawach karnych
- II Zespół Kuratorskiej Służby Sądowej wykonujący orzeczenia w sprawach rodzinnych
i nieletnich
6. Policja
7. Ośrodek Wspierania Dziecka i Rodziny
Inne działania:
1. Spotkania z pedagogami, psychologami z terenu powiatu i województwa
2. Konsultacje z instytucjami/organizacjami pozarządowymi – zależnie od potrzeb.
3. Doskonalenie zawodowe – m.in. udział w spotkaniach metodycznych, konferencjach, szkoleniach, warsztatach.
4. Realizacja zadań zleconych przez Dyrekcję Szkoły.
5. Włączanie się w organizację imprez szkolnych, zajęć dodatkowych.
6. Aktywny udział w różnych akcjach profilaktycznych i resocjalizacyjnych
7. Włączenie się w Ogólnopolskie Kampanie Społeczne, akcje profilaktyki lokalnej, współpraca z Ośrodkiem Uzależnień
8. Włączanie się w ogólnopolskie, lokalne, szkolne akcje prozdrowotne, profilaktyczne (współpraca z pielęgniarką Szkolną)
9. Organizacja przyznawania stypendiów i zasiłków szkolnych, wyprawek szkolnych
10. Współpraca w zakresie organizacji dożywiania uczniów na terenie szkoły
11. Zapewnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwości kontaktowania się uczniów i rodziców.
12. Zapewnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwości kontaktu z wychowawcami i z klasą w ramach organizacji godz. wychowawczej